"ΙΔΕΟΜΟΡΦΙΚΕΣ ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ" ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟΝ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, ΙΔΡΥΜΑ ΒΟΥΡΟΥ-ΕΥΤΑΞΙΑ.


"ΙΔΕΟΜΟΡΦΙΚΕΣ ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ" ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟΝ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, ΙΔΡΥΜΑ ΒΟΥΡΟΥ-ΕΥΤΑΞΙΑ.--- Την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου, ώρα 7μμ, εγκαινιάζεται στην Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, Ι. Παπαρρηγοπούλου 7, Πλατεία Κλαυθμώνος, Αθήνα, ατομική έκθεση ζωγραφικής του γνωστού εικαστικού, λογοτέχνη και θεωρητικού της σύγχρονης τέχνης Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο: “Ιδεομορφικές Συλλήψεις". Πρόκειται για ένα σημαντικό φάσμα των εικαστικών αναζητήσεων και αισθητικών διατυπώσεων του καλλιτέχνη από το 2010-2018. Τα επιλεγμένα έργα της έκθεσης είναι συνθέσεις με μικτές τεχνικές στις οποίες αναδύονται μορφές, φόρμες, εννοιακά, αρχαικά και φυσικά μοτίβα, μαθηματικά σύμβολα και γεωμετρικά σχήματα.Τα έργα έχουν φιλοτεχνηθεί στην Αθήνα, το Αργοστόλι και το Παρίσι. Τον Νοέμβριο του 2017 αρκετά από αυτά συμπεριλήφθηκαν στην αναδρομική έκθεση του Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο "Κοσμικές Σπονδές- Offrandes Seculaires" στη γκαλερί Espace Jano του Centre de Sevres στο Παρίσι. Η Ιστορικός τέχνης, Officier des Arts et Lettres Δρ Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν αναφέρει μεταξύ άλλων στο κείμενο της με τίτλο "Η ποιητική ζωγραφική του Κώστα Ευαγγελάτου": "Παρακολουθώντας από χρόνια τις ζωγραφικές δημιουργίες του Κώστα Ευαγγελάτου, θαυμάζω τη συνεχή εξέλιξη του οράματός του, που ο ταλαντούχος διττός δημιουργός - αυτόνομα ζωγράφος και ποιητής- κατορθώνει να ανανεώνει εκ των ένδον! Δίχως, ο άξιος και εμπνευσμένος καλλιτέχνης να “δανείζεται” λύσεις και ενώ πεισματικά κωφεύει στις σύγχρονες, απατηλές σειρήνες των επάλληλων συρμών φέρνει πάντοτε σε πέρας την ουσιαστική ,εγγενή ανανέωση των ερεθισμάτων του έτσι ώστε να μην απειθεί ποτέ στις αρχές και στα ιδανικά που έταξε εαυτόν απ΄ αρχής. Κατορθώνει, ο Ευαγγελάτος πάντοτε, να είναι δημιουργικά διαφορετικός και συγχρόνως, ο εαυτός του σε μια συνεχώς ανελισσόμενη τροχιά. Συνδετικός κρίκος στα έργα του: η ενορχηστρωμένη σε αυτά υπέρτατη αρμονία και σε χρώμα και σε ρυθμό, δεν μας απορροφά μόνο στη θέαση. Μας κατακλύζει με ανείπωτες έννοιες και μεταφυσικά σε υφή οράματα που μας εξοικειώνουν με τα μυστικά της υπέρτατης ενέργειας. Εκείνης που διέπει αλλά και ορίζεται από την κοσμογονία. Τόσο με τις εικαστικές του δημιουργίες όσο και με την ποίηση αυτή καθαυτή και γενικά τα εμπνευσμένα κείμενα του αλλά κυρίως με τον ίδιο τον τρόπο ζωής του ,ο Κώστας αποδεικνύει ότι η έννοια της ακραιφνούς δημιουργίας είναι εγγεγραμμένη απ αρχής σε αυτό καθαυτό το DNA του.Τα έργα που παρουσιάζονται στην τωρινή ατομική του έκθεση στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών ορίζουν και κατοικούν στην ουσία τον χώρο και δεν τον διακοσμούν, απλά."- Ο Ιστορικός τέχνης, Καθηγητής Παν/μίου Αθηνών Στέλιος Λυδάκης αναφέρει στο κείμενο του: "Με τον τίτλο «Ιδεομορφικές Συλλήψεις», ο πολύπλευρος καλλιτέχνης Κώστας Ευαγγελάτος εμπνέεται αυτή τη φορά από τον Ουρανό, όπως μας αποκαλύπτεται την ημέρα ή τη νύχτα, κάταστρος ή νεφελώδης, περισσότερο σαν αυτό τούτο το Αχανές, όπου η ανθρώπινη φαντασία πλάθει τον δικό της ιδιαίτερο κόσμο. Και είναι γεγονός, ότι ο Ουρανός επενεργούσε πάντοτε στον άνθρωπο ως αποκάλυψη της ίδιας της Υπόστασης του Υπέρτατου Όντος, ενώ το δέος που του διεγείρει, τον κάνει να ταυτίζει το Άπειρο με την Αιωνιότητα και την Αθανασία. Ο Emmanuel Kant τον αντιμετώπιζε ως το ύψιστο θαύμα, παράλληλα με τον Ηθικό Νόμο: «Ο Ουρανός από την μια μεριά και ο Ηθικός Νόμος μέσα μου αποτελούν το θαύμα αυτό καθαυτό». Κάποιοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης και κυρίως ο Andrea Mantegna έβλεπε στις σιλουέτες των νεφών γίγαντες και ιππότες και κάθε λογής φανταστικά όντα. Ο Κώστας Ευαγγελάτος με διάφορες τεχνικές, που χρησιμοποιεί, οραματίζεται μορφές ανάλογες μ’ εκείνες, που αείποτε οι άνθρωποι ανακάλυπταν στον Ουρανό συσχετίζοντας τα σύνολα των άστρων με γνωστές τους μορφές. Τυπικό παράδειγμα ο ζωδιακός κύκλος και άλλα μεμονωμένα συγκροτήματα. Και σε όλες τις περιπτώσεις ο καλλιτέχνης συμπλέκει αυτά που του αποκαλύπτονται, με την προσωπική βίωση και μάλιστα με την ελευθερία εκείνη, που αποζητά και βρίσκει, εκεί που δεν υπάρχουν όρια και περιορισμοί. Απλά αξιοποιούνται οι αφορμές που προσφέρουν κάποια τονισμένα φωτεινά σημεία, για να μορφοποιηθεί ένα σχήμα, ένα πρόσωπο και η αφηρημένη εικόνα να αποκτήσει υπόσταση κατανοητή. Χρώμα και σχήματα, φωτεινά και σκοτεινά σημεία μετουσιώνονται θαρρείς σε νότες μιας υπερκόσμιας παρτιτούρας, που μεταφράζεται άμεσα σε μουσική συμφωνία, με τον χαρακτήρα προσωπικών «ιδεομορφικών συλλήψεων». Στην περίπτωση αυτή ο καλλιτέχνης προχωρεί στη μετάλλαξη του φυσικού φαινομένου σε μια ποιητική βίωση η οποία δε θέλει να διδάξει, αλλά να κάνει την ψυχή του θεατή να χαρεί, όπως έλεγε ο Ερατοσθένης: «Ποιητής έφη πάντα στοχάζεσθαι ψυχαγωγίας, ου διδασκαλίας» (Στράβων, Γεωγραφικά, 1,1,10 και 1,2,14)."- Η Ιστορικός τέχνης Ευαγγελία Νάκα επισημαίνει στο κείμενο της "Με τα υλικά του κόσμου...": Τα έργα της έκθεσης προσφέρουν με δαψιλή ευρηματικότητα στην αναζήτηση της υλικότητας του αόρατου και της αύρας των πραγμάτων, ίσως στην «πνευματική εσωτερικότητα, που δεν εκδηλώνεται στις φόρμες του εξωτερικού κόσμου παρά μόνο όταν αποσυνδέεται από αυτόν για να επιστρέψει στον εαυτό της» όπως αναφέρει ο Hegel. Σε αυτούς τους ορίζοντες φαίνεται, τελικά, να διανοίγεται η έκθεση αγγίζοντας θεμελιώδη αιτήματα της τέχνης όπως είναι η επίτευξη μίας αισθητικής εμπειρίας ευρύτερης της οικείας φαινομενολογίας και των ορατών σχημάτων.-/ Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Νοεμβρίου 2018. Ημέρες και ώρες επίσκεψης: Καθημερινά (εκτός Τρίτης) 9π.μ με 4μ.μ. Σάββατο και Κυριακή 10π.μ. με 3μ.μ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ ΣΤΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ART-EST 2013 ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

ΤΕΧΝΗ-ΕΡΩΤΙΣΜΟΣ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ / ART- EROTICISM-ECOLOGY ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ (ΕΜΠ).