ART STUDIO EST / ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ


ΥΠΟ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ/- Στο νέο υπό έκδοση βιβλίο του ο Κώστας Ευαγγελάτος αναφέρεται στην πρώιμη εκδήλωση της ζωγραφικής και ποιητικής τάσης του στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς που γεννήθηκε και ανατράφηκε, τις συνθήκες που επικρατούσαν στο περιβάλλον του, τους τρόπους που ακολούθησε, με συνεχή άσκηση στο σχέδιο, στην εκ του φυσικού ζωγραφική και την συστηματική μελέτη αισθητικών, λογοτεχνικών και φιλοσοφικών κειμένων στην Κοργιαλένειο Βιβλιοθήκη, την αγάπη του για τον Σολωμό, τον Μπάυρον, τον Ρεμπώ και τον Καβάφη, τις πρώτες εκθέσεις και εκδόσεις έργων του, τα ταξίδια, τις σπουδές του, το τολμηρό του ποίημα " Το Δωμάτιο ",1980, που μεταφράστηκε στην αγγλική από τον ελληνιστή Κίμωνα Φράιερ, την υποτροφία που έλαβε από τις B.O.A Editions, N.Y, για εικαστικές-θεωρητικές σπουδές στο Μανχάταν και τα ποικίλα προσωπικά βιώματα που διαμόρφωσαν τους εκφραστικούς του ορίζοντες. Στη συνέχεια αναφέρεται στα ποιήματα του από τη συγκεντρωτική συλλογή "Αλέα Προσομοίων " 2002, την " Ελεγεία των Εκβατάνων " 2006, και την " Εγκάρσια Πτήση" 2011, εκδόσεις Απόπειρα. Επίσης αναλύει τον τρόπο που μεταγράφηκαν ποιήματα του στη γαλλική γλώσσα: Chemins enchevêtrés, τα οποία κυκλοφόρησαν με επιτυχία στο Παρίσι το 2012,και την αισθητική λογοτεχνική στροφή που κάνει τώρα με ποιήματα εμπνευσμένα από πίνακες του Leonardo da Vinci και της Artemisia Gentileschi./ Μεταξύ άλλων αναφέρει σχετικά με την αισθητική πορεία του: Όλα σχεδόν τα ποιήματα μου και τα σχέδια που τα συνοδεύουν πηγάζουν από τα βιώματα μου. Αν και αποφεύγω τις φλύαρες αναφορές και βασίζομαι στην επιγραμματική διατύπωση νομίζω ότι το αυτοβιογραφικό τους περιεχόμενο είναι εμφανές. Σε ορισμένες περιπτώσεις χρησιμοποιώ τις λέξεις χωρίς υπεκφυγές, ειδικά όταν εκφράζομαι με σατιρικό τρόπο. Μη ξεχνάτε ότι ανατράφηκα με τα κείμενα και τα ποιήματα του Ανδρέα Λασκαράτου...Αλλά και ορισμένες φορές σε ποιήματα λυρικού ύφους υπάρχουν λέξεις που πιθανόν σοκάρουν. Πρόθεση μου δεν είναι η πρόκληση αλλά, με έντονο ρεαλισμό, να δώσω έντονες διαστάσεις σε ποιητικές μεταφορές. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις ζωγραφικές ανατομικές μελέτες μου εκ του φυσικού, τις Σωματογραφίες/ bodygraphics./ Ο Λόγος σαν όργανο αμφισβήτησης και ενδόμυχης έκφρασης των εννοιών που ενυπάρχουν στη συνείδηση μας ήταν απαραίτητος από την αρχή και με την συνεχή εξάσκηση οικειοποιήθηκα τη ροή του. Ο Λόγος με οδήγησε στη συνειδητοποίηση των προθέσεων μου και των αισθητικών επιλεκτικών μου τάσεων. Η Ποίηση είναι το ύψιστο είδος του Λόγου. Εκφράστηκα ποιητικά από τη μαθητική ηλικία, πάντα όμως με τα διεισδυτικά εφόδια και αισθητήρια ενός ζωγράφου. Η Τέχνη είναι μία, αλλά έχει ποικίλες εκφραστικές δυνατότητες. Για μένα ο Λόγος κάνει το αφηρημένο κατανοητό, όπως η ζωγραφική κάνει το πραγματικό ανεκτό και το υπερ-πραγματικό επιθυμητό και ηδονικό./ Στις ποιητικές μου εκδόσεις, πρόθεση μου είναι η δια του Λόγου απογύμνωση και έκθεση του Εγώ. Στη συλλογή " Ποιήματα 1973-75 ", Επτάλοφος, Αθήνα 1976, κυριαρχεί η εφηβική κραυγή για συμβατική απελευθέρωση και διατυπώνονται οι ρομαντικές καταβολές μου. ( Αρχίζω την πορεία / μέσα σε πόλεις με εξατμίσεις / και ατσάλινα ένστικτα). Στην αιρετική " Τολμηρή Επίλυση ", Αθήνα 1977, η νεωτερική γραφή μου στον τύπο της παρτιτούρας σύγχρονης μουσικής παρωδεί τις κατεστημένες αξίες. (...Έχεις μισθό και θέση =μια βίδα μεσ' στη σχέση / Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΘΑ ΠΕΣΕΙ.) Στα " Γραφήματα 1977 ", Αθήνα 1978, καυστικά και ειρωνικά επιγράμματα-αποφθέγματα ενίοτε σοκάρουν χαριτωμένα αλλά και πικρά τον αναγνώστη. (Ζωή: ο μέσος και άκρος λόγος της Ποίησης και του Έρωτα.),( Το μόνο θάψιμο που γίνεται προθύμως και δωρεάν είναι το εν ζωή...). Το ποίημα μου " Το Δωμάτιο", Αθήνα 1980, είναι ο τραγικός μονόλογος ενός νέου που η ζωή τον απογοητεύει και τον κυριεύει η περιέργεια του θανάτου. ( Δειλά χείλια χέρια τείνοντας / Συνουσία λειτουργία νιότη μανία ./ Ορθός φαλλός τρίο εγχόρδων / Παιγνίδι θανάτου κρεβάτι ηδονής.). Το " Μυθογράφημα ", Αθήνα 1983, περιγράφει την αλληγορική λειτουργία ενός χαοτικού κόσμου. Το " Φίλμ ", Νέα Υόρκη 1984, τελευταίο ποίημα της πρώτης συγγραφικής μου περιόδου με κινηματογραφική ροή καταγράφει τη δυναστεία του δούναι και λαβείν./ Μετά μία δεκαετία ακριβώς η συγγραφή της ποιητικής συλλογής " Η οθόνη των ονομάτων " αναβιώνει τη χαρά της ποιητικής μου έκφρασης με τη δύναμη του έρωτα, της νιότης και της ομορφιάς. Η ποιητική αποτύπωση γίνεται σε ακροστιχίδες υπαρκτών ονομάτων προσώπων. ( Σμίλη γερή / άγαλμα χθόνιο / βρύα χλωμά / βροχή της Άνοιξης / άνθη του έρωτα / σώματα νέα.). Στον ίδιο περίπου προσανατολισμό, εμπλουτισμένες με το στοιχείο της απώλειας αγαπημένων προσώπων, την ερωτική θλίψη, την κοινωνική αναστάτωση, την απειλή ενός νέου αλλοτριωμένου κόσμου, αλλά και τη δυναμική της καλλιτεχνικής ενόρασης και μετουσίωσης ψυχικών καταστάσεων είναι οι συλλογές μου. " Η Ροπή της Μνήμης " Αθήνα 1999. (Μέρα σινιάλο ταραχής / πορεία απελπισμένων./ Βουβή εσπέρα θηλασμού / στα μπράτσα των ανέργων. / Ακούω ακόμη τις κραυγές / τους κρότους, τις σειρήνες / πέτρες και βόμβες φονικές. / Σπονδή ευλαβική / σε ηρωικούς πεσόντες.). Ακολουθεί "Η Ελεγεία των Εκβατάνων" Αθήνα 2006, (Οι τυμβωρύχοι / συντάσσουν τους κανόνες / της ηθικής νεοπλασίας / με τηλεδιακόσμηση / των συλημένων τάφων.), και η " Εγκάρσια Πτήση" Αθήνα 2011, εκδόσεις Απόπειρα. Η γραφή μου εγκεφαλική και συναισθηματική ταυτόχρονα διαμορφώνει εννοιακά σινιάλα μιας συνεχούς αισθητικής αναζήτησης.( Έρεισμα πίστης / Ξώμβουργο παλιό / Ωραία Τήνος / Μεσημβρινός αέρας / Βόμβος περιστεριών / Ονόματα γλυπτά /Υφάνσεις ακανθώδεις / Ρεύματα σκόνης / Γιγάντιοι λίθοι / Οντότητες θαυμάτων.)./ (Μυστήριο βάπτισης τελώ με ονόματα-επίθετα της μνήμης)./ Και καταλήγει:. Δημιουργίες βιωματικές των αισθητικών μου αναζητήσεων από τα πρώιμα ζωγραφικά μου σχέδια με τα εναπομείναντα ερείπια της μετασεισμικής Κεφαλονιάς από τις « Μελανογραφίες του Ιονίου», μέχρι τις « Σειρήνες του Ιονίου» , την performance « Η αναμονή του Τηλέμαχου» και τα « Μυθικά περιδέραια στη σπηλιά του Μύρτου» , όπως και η μεγάλη σειρά των ζωγραφικών μου Νεφελογραφιών, που απαυγάζουν τις μοναδικές αποχρώσεις του Κεφαλονίτικου στοχαστικού και φωτοβόλου ουρανού. Ιδιαίτερα σημαντική βέβαια η παρουσία μου στο Παρίσι, που από το 1988 μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί επτά ατομικές εκθέσεις μου, εκ των οποίων οι δύο το 2008 και το 2010, έγιναν στο MAISON DE LA GRECE, με την τιμητική αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στη Γαλλία, και διεύρυναν στον κύκλο των σχέσεων μου και στο γαλλικό κοινό καθώς και σε ομάδες Γάλλων φιλελλήνων, που ενδιαφέρονται για την ελληνική σύγχρονη κουλτούρα. Θετικό αποτέλεσμα αυτών των πολιτιστικών συναφειών και δράσεων η επίσκεψη αρκετών ξένων φιλότεχνων στην Κεφαλονιά τα καλοκαίρια, ειδικά για να δουν τα νέα έργα μου, που κάθε χρόνο εκθέτω στο χώρο της Villa "ΡΟΔΟΠΗ". Ίδρυσα το 2000 τον χώρο τέχνης στον επάνω όροφο του πατρικού μου σπιτιού, στην παλιά συνοικία της Ανάληψης, και καθιέρωσα τα δρώμενα-performance στη ΜΩΒ ΣΚΗΝΗ στην ετήσια δημοφιλή εκδήλωση " Πανσέληνος στον κήπο". Η συμπαράσταση φίλων καλλιτεχνών και λογοτεχνών, κριτικών και ιστορικών τέχνης καθώς και των συμπολιτών μου ήταν εξαρχής μεγάλη και ευεργετική, παρόλο που κάποιοι δημόσιοι φορείς αδιαφορούν και κάποιοι ιδρυματικοί ακόλουθοι και μέλη τοπικών επιστημονικών συλλόγων αποσιωπούν αντιδεοντολογιακά, τα αν μη τι άλλο πρωτοποριακά πεπραγμένα, καλλιτεχνικά και εκδοτικά./ Ο τίτλος του Κεφαλονίτη καλλιτέχνη, που πολλές φορές μου έχει αποδώσει το κοινό και ο τύπος είναι η υψηλότερη διάκριση για την καλλιτεχνική μου υπερηφάνεια και την απόλυτα ανεξάρτητη ιδιότυπη αισθητική μου, και τις ιδέες μου, γιατί είναι μια αποκρυσταλλωμένη συνισταμένη του ανήσυχου πνεύματος, που ακόμη κιόταν θωρεί την κορυφή του Αίνου, συνεχίζει να ψάχνει ασυμβίβαστο για το επέκεινα των πραγμάτων και των καταστάσεων./ ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ/ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: · Ποιήματα 1973-’75. 1η έκδοση. Αθήνα: Επτάλοφος, 1975. · 2η έκδοση με προσθήκη νέων ποιημάτων. Αθήνα, 1976. · Γραφήματα 1977. Αθήνα, 1978. · Η τολμηρή επίλυση. «Τονικό συμφωνικό ποίημα σε Οοοο μείζων», Α΄ γραφή. Αθήνα, 1977. · Το δωμάτιο (έκδοση τέχνης, σχέδια: D. Yeros, φωτογραφία: Ρωμύλος Παρίσης). Αθήνα, 1980. · Μυθογράφημα . Αθήνα, 1983. · Η τετραλογία της υγρασίας. Αθήνα: Χάος και κουλτούρα, 1993. · Η οθόνη των ονομάτων. Αθήνα: Απόπειρα, 1996. · Η ροπή της μνήμης. Αθήνα: Απόπειρα, 1999. · Αλέα προσομοίων (συγκεντρωτική έκδοση του ποιητικού του έργου). Αθήνα: Απόπειρα, 2002. · Η ελεγεία των Εκβατάνων. Αθήνα: Απόπειρα, 2006. · Εγκάρσια Πτήση.( με επιλογικό αναλυτικό κείμενο του δρ. λογοτεχνίας Ηλία Τουμασάτου). Αθήνα: Απόπειρα, 2011./ Δοκίμια: Ιδεογραφική σμίλη. Αθήνα: Συλλογές, 1999./ Λευκώματα: Προσωπογραφίες και συνθέσεις, 17ος-20ός αιώνας. Συλλογή Κοργιαλενείου Ιστορικού και Λαογραφικού Μουσείου. Επιστημονική επιμέλεια έκδοσης: Γιώργος Ν. Μοσχόπουλος. Κείμενο και αισθητική επιμέλεια έκδοσης: Κώστας Ευαγγελάτος. Αργοστόλι: Κοργιαλένειο Ίδρυμα, 2004./ Εξεικονίσεις. Κείμενο: Νίκος Μοσχονάς. Αθήνα: Περίπλους, 2005./ SCRIPTORIUM. Κείμενο: Χρύσανθος Α.Χρήστου. Αθήνα: Έκδοση Π.Ο.Δ.Α. του Δήμου Αθηναίων, 2010./ ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ/COSTAS EVANGELATOS ART-EST, Θεσσαλονίκη: ΑrtLine and Gennesis, 2010./ Κριτικές εκδόσεις για το έργο του: Η αισθητική ενατένιση του Κώστα Ευαγγελάτου. Δοκίμιο εικαστικού ήθους. Κείμενο-Αισθητική προσέγγιση: Λεόντιος Πετμεζάς. Πρόλογος Ιωάννα Καρατζαφέρη. Αθήνα: Συλλογές, 2001./ Κριτικές προσεγγίσεις στην ποιητική «Αλέα» του Κώστα Ευαγγελάτου. Συλλογικό, Αθήνα: Συλλογές, 2003/ Κριτικές προσεγγίσεις στην ποιητική «Ελεγεία» του Κώστα Ευαγγελάτου. Συλλογικό, Αθήνα: Συλλογές, 2008./-

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ ΣΤΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ART-EST 2013 ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

ΤΕΧΝΗ-ΕΡΩΤΙΣΜΟΣ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ / ART- EROTICISM-ECOLOGY ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ (ΕΜΠ).