ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΤΕΧΝΗΣ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ART SIGNALS / COSTAS EVANGELATOS 2011.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΤΕΧΝΗΣ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ART SIGNALS / COSTAS EVANGELATOS 2011.
Η τέχνη της απόλυτα προχωρημένης και ουσιαστικά νεωτεριστικής εικαστικής δημιουργίας, που συνυπάρχει με τη σημερινή πραγματικότητα, κυριάρχησε συνειδησιακά και έδρασε καταλυτικά, σαν αγωγή και θεραπεία ψυχής σε όλους, όσους επισκέφθηκαν το φετινό καλοκαίρι την έκθεση ΑRT SIGNALS / COSTAS EVANGELATOS στη Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa ΡΟΔΟΠΗ του Αργοστολίου.
Ο διεθνής καλλιτέχνης Κώστας Ευαγγελάτος με τις συνθέσεις του αναζωογονεί θέσεις και οπτασίες πλασμένες με φως και χρώμα, τονίζοντας τα καίρια σημεία μιας ανατομίας που αποκαλύπτει οντότητες και υδρίες πνεύματος, ανάτασης και διάδρασης, με έντονα ωστόσο γήινο παράστημα. Εξαϋλώνει τον εναρμονισμό της φύσης και επιτρέπει στο καλλιτεχνικό εαυτό του να εκφράζεται ασύμφωνα με τα κελεύσματα των καιρών που διανύει... Δεν ακολουθεί τύπους και πρότυπα, αλλά μια θετική γόνιμη οδό στην οποία δέχεται μηνύματα, τα επεξεργάζεται, τα φιλτράρει και τα εκτοξεύει με βεληνεκές, σε ακτίνες απόστασης από την τυποποίηση. Με πληθωρικότητα το αρμονικό παιχνίδισμα που διαφαίνεται στα έργα του δένει απαράμιλλα με την πλαστικότητα των όγκων, σε ένα λυρικό περπάτημα, στο οποίο η παραστατικότητα δίνει το μέτρο του άρτιου πάθους. Στο πέλαγος των αποκαλυπτικών συνειρμών και των τάσεων που επιφυλάσσει η ύψιστη τέχνη , του φανερώνει τα μυστικά γιά ένα σαγηνευτικό ταξίδι με συνέχεια.
Στα δημιουργήματα που παρατίθενται στη συγκεκριμένη έκθεση-κατάθεση υπάρχει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα που απογειώνεται και ταυτόχρονα γαληνεύει, ενώ υπαινί σσεται το αιώνιο νεανικό κάλλος. Η περισυλλογή του σε διαδρομές απέναντι στην αμετάκλητη φθορά του χρόνου αδιόρατα υπενθυμίζει το φευγαλέο και το εφήμερο. Γίνεται έναυσμα, ερέθισμα και αφετηρία για μια ψυχική ανέλιξη που προεκτείνεται σαν διάθεση, ευφρόσυνη και καταπραυντική, σαν απαρχή για την ανίχνευση της γεωγραφίας μιας κοσμικής καθολικότητας.
Κάθε έργο του έχει την πρωτοκαθεδρία μέσα σε ένα αέναο συμβολισμό που κάνει αναγνωρίσιμο ένα πλούτο ψυχής. Δρασκελώντας ο δημιουργός τις χρωματικές χαράξεις συνδιάζει οντότητες με πληρότητα, που ωθούν τον μυημένο η όχι θεατή, να πελαγίσει και να γευτεί τις συγκεκριμένες αισθητικές οάσεις. Να περιπλανιέται σε ότι αντικρίζει και να εισχωρεί στο ρυθμό του εσώτερου χώρου με ανεπανάληπτη διάνθιση ιδεών. Αλλωστε ο θεατής προσεγγίζει το πρίσμα της συνεχούς εκ των ένδον ανανέωσης του οράματος του καλλιτέχνη, που κινείται με χαρισματικότητα απέναντι σε ότι ορίζει από καταβολής το σημαίνον, που δεν είναι επίκτητο αλλά ενστικτώδες και εμπεριέχει νοητικές πτυχές από ψυχικά μαγνητικά πεδία.
Φύση ανήσυχη και ακατασίγαστη ο εικαστικός δημιουργός Κώστας Ευαγγελάτος, με ανεξάντλητες δυνάμεις επανατένισης, θέτει τις προσωπικές μαρτυρίες του μέσα από δυναμικές χειρονομίες σε τεκταινόμενα και δρώμενα που εξισορροπούν καταβολές που κυριολεκτικά προσδίδουν ανεξάντλητη ενέργεια στα δημιουργήματα του. Οι εμπνεύσεις του καταλήγουν ενορχηστρωμένα και αρμονικά σε παρατηρήσεις ,αντικατοπτρισμούς και χαρτογραφήσεις εννοιακών διαθλάσεων. Οι ευαισθησίες του καλλιτέχνη συχνά μεταλλάσσονται ,εναλλάσσονται και διαχέονται από συναισθηματικές εμβαθύνσεις. Με άρτια παιδεία αλλά γεννούν μια αυτόνομη συγκρότηση γεωμετρικότητας, που κατέχει το αιθέριο σπινθηροβόλημα της κοσμολογικής τελεολογίας. Στο φόντο της κάθε ζωγραφικής ή λογοτεχνικής αφήγησης ο Κώστας Ευαγγελάτος απομονώνει ιστορίες με νύξεις και ατενίζει τα επιμέρους επεισόδια μιας ενδελεχούς αναφοράς, που εύστοχα γίνονται οι μεσολαβητές μιας πληθωρικής γραφής που αναπτερώνει το ηθικό,
διαμηνύοντας με το ώριμο αυθεντικό ταλέντο του περίτεχνες λύσεις μεστότητας. Στο ευρύτερο πεδίο η τέχνη του φέρνει κοντά ότι υπάρχει σε κάθε ευαίσθητη ψυχοσύνθεση και κινείται ακολουθώντας αισθαντικές ερωτικές γραμμές. Πυκνώνει συχνά κάθε σκιά ανάμεσα στο όνειρο, την φαντασίωση και την οπτική απόδοση . Πρόκειται για μια σχεδιαστική διεργασία που πλάθει επιφάνειες σύννομες, ενώ με μαεστρία εξαγνίζει τη φιλοσοφημένη κοσμοθεώρηση μέσα από την συμβολική συλλογιστική. Αυτή η αυτόνομη πορεία του δημιουργού βασίζεται σε μια καθοριστική συγκεκριμένη εμπειρία που με νοσταλγία, οικειότητα και αφομοίωση των εμπειριών αναμφίβολα γεννά ο ψυχισμός του. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μέσα από ιστορικά άλματα εντυπωσιάζεται καθώς αξιοποιεί πτυχές από τα υπάρχοντα αρχαικά ή μεσαιωνικά μοτίβα. Τα συνδυάζει απρόβλεπτα δίνοντας την δυνατότητα διαλόγου που αναπτύσεται μεταξύ του κοινού και του δημιουργού, με πολλαπλούς συνδυασμούς υλικών, τρόπων, μορφών και τοποθετήσεις των μεμονωμένων μερών του εκρηκτικού συνόλου και οδηγεί σε αποτελέσματα με ξεχωριστή γοητευτική χάρη. Οι εικαστικές συνθέσεις του Ευαγγελάτου με διαφάνεια συνδυάζουν τεχνοτροπικά δεδομένα και συναποτελούν τα στοιχεία για ένα ιδιότυπο περιβάλλον που μπορεί να λειτουργήσει πολυδιάστατα, να διαβαστεί διαφορετικά και να προσφερθεί για πολλαπλές προσεγγίσεις. Οι οσμώσεις του είναι προκλητικά εντυπωσιακές καθώς ενέχουν εκφάνσεις και συμμετέχουν σε ένα είδος κίνησης, σ’ ένα ρυθμό έκστασης. Οριοθετώντας ένα τελείως μεταμοντέρνο εκλεκτιστικό χώρο, που παραπέμπει πολυκύμαντα και πολυσυζητημένα στη μετατόπιση του παραδοσιακού , εντάσσουν τους λογισμούς του σύγχρονου προβληματισμού από το σημαντικό προς στο μετέωρο και προς την οντότητα της πρωτογενούς ιδέας, που υλοποιείται αφήνοντας περιθώρια για συμμετοχή στην απόλυτα γενναιόδωρη ομορφιά.
Η τεχνική του Κώστα Ευαγγελάτου μετουσιώνει την απόρροια μιας διαδρομής επίμονης, με εμπεριστατωμένη γνώση, με μια γλώσσα που καταδεικνύει εσωτερική βαθιά ελευθερία και ιδιοσυγκρασία που προέρχεται από βαθιά ενδοσκόπηση.
Οι εννοιακές χρωματορήσεις που προσεγγίζει με μυστήριο εκλεπτισμένης αναδημιουργίας συνυπάρχουν και εκφράζουν το μεγαλείο της στιγμής, ειδικά στις performance. Έντεχνα χαρακτηρίζουν την γραφική απόκλιση του που βασίζεται σε ιδεογράμματα και σε μια ποικιλία χρωμάτων που σχηματικά σημαδεύει μορφικές αποκαλύψεις αξεπέραστες και ανεξίτηλες στο χρόνο. Κάθε αυτούσιο έργο, χωρίς να επισκιάζει την εικόνα της ανάπλασης, ενσωματώνει τη φυσική υπόσταση σ ένα περίγραμμα που περιλαμβάνει την σύλληψη πρωταρχικά και διαχρονικά. Στην πορεία της εξέλιξης γίνεται εικαστική τοιχογραφία, και μωσαϊκό από αναρίθμητες εικονιάσεις. Στις ιδιοφυείς δυνατότητες του δημιουργού συμβάλλουν πάντα η αγνότητα της πρόθεσης, η δύναμη της θέλησης, η οξύτητα της σκέψης και η πληρότητα της αμεσότητας. Οι συλλήψεις του έχουν προνόμιο την αδιάλειπτη χρησιμοποίηση των πρωτοποριακών μέσων έκφρασης που εντείνει την υπερβατική αξία τους και προβάλλει την ιδιότητα του να μορφοποιεί δυναμικά νέες ιδέες .
Λεόντιος Πετμεζάς
Ιστορικός Τέχνης
leontiospetmezas@gmail.com
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου